در رشته معماری به اصطلاح خط کشیدن اولین و مهمترین الزام در روند طراحی معماری است. در حقیقت خط معمار، هویت و شخصیت معماری وی است.
خط معماری دارای ارزش خاصی است و قابل مقایسه با خط در هنر های دیگر نیست و هرگز نباید این خط به سمت نقاشی و کاریکاتور و ... جهت داد.
تمرین خط در معماری، هرگز بیهوده و بی تاثیر نیست. در حقیقت یک اثر مطلوب معماری زمانی خلق می شود که کیفیت ارائه جزئیات معماری به طور کامل رعایت شده و این تنها با صبوری معماری ظریف کار و نکته سنج حاصل می شود.

درس اول اسکیس

خط یک معمار

در رشته معماری ، به اصطلاح خط کشیدن اولین و مهمترین الزام در روند طراحی معماری است. در حقیقت خط یک معمار ، هویت و شخصیت معماری وی است.
خط معماری دارای ارزش خاصی است و قابل مقایسه با خط در هنر های دیگر نیست و هرگز نباید این خط به سمت نقاشی و کاریکاتور و ... جهت داد.
تمرین خط در معماری ، هرگز بیهوده و بی تاثیر نیست. در حقیقت یک اثر مطلوب معماری زمانی خلق می شود که کیفیت ارائه جزئیات معماری به طور کامل رعایت شده و این تنها با صبوری معماری ظریف کار و نکته سنج حاصل می شود.
پس سعی کنید تمرین ها این فصل را بدون شکایت و به صورت کامل و همانطور که توضیح داده شده ، انجام دهید.

به طور کلی برای تمرین خط ، نیاز به روزی 3 الی 4 ساعت تمرین مستمر و تا حدود 20 روز می باشد. بدون توقف حتی برای یک روز!
نکته : برای تمرین های این درس نباید در ترسیم هر کدام از آنها در یک شیت A3 دست را از کاغذ بلند کنید و در حقیقت دست شما باید عادت کند که 2 الی 3 ساعت به طور مداوم کار کند. بدون انقطاع ! لطفا رعایت شود !
با رعایت این نکته ، خودتون تاثیر این رو بعد از 10 روز خواهید دید. با  آرل باشید تا اسکیس را مقدماتی یاد بگیرید.

مفصل

همین طور که دست انسان دارای مفصا در کتف ، آرنج ، مچ و ... است و این مفصل ها به انعطاف پزیری بودن دست کمک می کنند ، خط معماری هم دارای مفصل است. این مفصل ها در ابتدا و انتهای خط قرار دارند و همچنین هر کجا که دست بخواهد از روی کاغذ برداشته شود باید مفصل ایجاد شود و دوباره خط از همان مفصل ادامه داده شود.

خط در معماری بسیار قدرتمند است و یکبار ترسیم می شود و قابل پاک کردن نیست . به همین دلیل برای ترسیم خط معماری بهتر است از خودنویس معمارانه استفاده کرد که قابل پاک شدن نیست.

ویژگی های خط معماری

1-ابتدا و انتها دارد
2-چندین بار روی هم کشیده نمی شود
3-لرزان است و به اندازه یک میلیمتر تلورانس دارد
4-پاره خط نیست و همیشه خط کامل است
5-تفکر دارد
6-سرعت خط معماری (با تفکر) یک متر بر دقیقه است زیرا فقط یکبار ترسیم می شود پس نباید اشتباهی برود.

طراح:فاطمه صغیری

دپارتمان آموزش اسکیس و راندو

ادامه در مطلب بعدی