ساختمان اداری،کرج،ایران

معماران: علیدوست و همکاران

مساحت: 6700.0m2

سال: 2018
دستیار طراحی: امیر نیک ناف
تیم طراحی: خزر علیدوست،حمیده رئوف زاده،مهدی بهشتی، سهند محدث،محمود جعفرمن،علی تقی بیگی،حامد بختیاری،پریسا پویا فرد،رخسار پناهی نژاد،ایلیا سالک
مدیران اجرایی: مهران توکلی،حسن باقری

در ابتدا باید گفت که شکل و هندسه زمین (مثلث ) آن را از اکثر ساختمانهای شهری متمایز می کند .به طور طبیعی،این و چالش های آن بر طراحی اصلی پروژه پارمیدا تأثیر گذاشته است. عرض قابل توجهی از زمین ، لزوم تأکید در ورودی چشمگیر و همچنین راه پله و آسانسور،تیم طراحی را قادر ساخته تا ساختمان اصلی را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کند.

در این بین نسبت های بهتری از حجم ، پویایی و شکل پذیری را به ارمغان آورده است. در مرحله دوم ، استفاده دوگانه از دفتر تجاری از پروژه ، ضمن حفظ وحدت کلی ، در حجم بیان شده است. به همین ترتیب ویترین های تجاری کاملاً از سطوح بالای اداری متمایز شده اند. برای دستیابی به این هدف از قوانین و مقررات شهری در مورد منطقه طناب دار در معابر استفاده شده است. این تفکیک کاربردها همچنین با تأکید بر ویژگیهای دوگانه شفاف - نیمه شفاف و تاریک - روشن حاصل می شود.

بر این اساس،بر خلاف پوسته تجاری کاملاً شفاف،پوسته متخلخل فضاهای اداری در حجم اصلی گنجانیده شده است. این پوسته نه تنها بر تفکیک مصارف ساختمان تأکید می کند بلکه عملکرد جوی بسیار موثری در سمت جنوبی و آفتابی پروژه دارد ، بنابراین شفافیت لازم در فضاهای اداری و همچنین کنترل اشعه خورشید را فراهم می کند.در تلاش برای جلوگیری از طراحی استاتیک،طراحان برای طراحی پوسته بیرونی به صورت پویا و ایجاد مثلث های vertex در پارچه بیرونی از ناحیه طناب کشی استفاده کردند. یکی از مهمترین مزایای این مفهوم، تنوع بخشیدن به برنامه ادارات و همچنین شناسایی دفاتر در نمای شهری است. علاوه بر این،توجه به این نکته ضروری است که استفاده از مثلث های بزرگ در نما،پوسته را به حتی قطعات تقسیم می کندکه این خود ناشی از هندسه مختلف زمین پروژه است،که در پروژه نیز به شکل ملموس و متفاوت چشم انداز آشکار می شود.

پویایی پوسته بیرونی نیز تأثیر عمیقی بر کیفیت فضای داخلی دارد. به این ترتیب در داخل می توان انواع پوسته نوری گذرا را مشاهده کرد که هر کدام ویژگی های هندسی خاص خود را دارند. به عبارت دیگر،این دیوارها همچنین عنصر اصلی طراحی داخلی هستند. از این رو  سایر عناصر داخلی مانند سقف کاذب،روشنایی و کفپوش برای پرداختن به این ایده طراحی شده است. در طراحی طرح ، تمرکز اصلی طراحان به حداکثر رساندن استفاده از نور طبیعی و همچنین قرار دادن راهروهای دسترسی در سمت غیر نور است.

در قسمت تجاری تنها مرز بین داخل و خارج ساختمان،دیوار شیشه ای ویترین است که باعث افزایش کیفیت فضاهای فوق می شود. ورودی اصلی ساختمان،با یک مجموعه مشخص در عقب ، کاملاً از ویترین های تجاری متمایز است. سرانجام ، زنجیره ای بهم پیوسته از جزئیات،عناصر تکراری و نقوش در کل پروژه برای تأکید بر هویت منحصر به فرد ساختمان از جمله نقوش موجود در کفپوش و وسایل روشنای بدنه های لابی ورودی،پله ها،باغچه های پشت بام و همچنین کفپوش های پیاده رو شهری استفاده شده است.